„Tradycja narodowa, polskość, martyrologia i bohaterskie czyny”. TVN24 o zmianach w statucie PFN
Dotowana przez 17 państwowych spółek Polska Fundacja Narodowa powstała w lipcu 2016 roku z inicjatywy premier Beaty Szydło. W założeniu miała promować Polskę zagranicą – „budować poza granicami kraju markę, która nazywa się Polska”. Posiadająca budżet w wysokości 100 mln złotych Fundacja w pierwszej kolejności zajęła się jednak akcją informacyjną na użytek wewnętrzny. Za kilkanaście milionów złotych przygotowała kampanię krytykującą polski wymiar sprawiedliwości. Za pośrednictwem billboardów PFN na ulicach polskich miast informowała m.in. o warszawskiej aferze reprywatyzacyjnej, ale też o tym, że sędzia w stanie spoczynku ukradła spodnie, albo że sąd przez lata prowadził sprawę o warte 10 zł wiadro.
„Nowe kierunki działań”
Po fali krytyki, jaka spadła na rząd i PFN za kampanię billboardową, rozszerzono skład zarządu Fundacji. Jak podawało radio RMF FM, powodem była potrzeba „łagodzenia najbardziej kontrowersyjnych pomysłów dwóch obecnych członków zarządu”. Cały czas pozostawały jednak zarzuty o brak umocowania w statucie do prowadzenia kampanii na użytek krajowy, informującej o nieprawidłowościach w sądach. Reporter TVN24 dotarł do materiałów świadczących o szykujących się w tej kwestii zmianach.
W programie „Polska i Świat” Michał Chlebowski przekonywał, że Polska Fundacja Narodowa zamierza zmienić swój statut. W oparciu o dokumenty złożone do Krajowego Rejestru Sądowego zapowiedział wskazanie nowych kierunków działań. Ma to być m.in. „podtrzymywanie i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości, upowszechnianie w kraju i za granicą wiedzy o historii, ze szczególnym uwzględnieniem historii najnowszej, a także upowszechniania martyrologii i bohaterskich czynów Narodu Polskiego”.
Czy zmiana statutu uzasadnia działalność PFN?
Zdaniem opozycji i prawników poproszonych przez TVN24 o komentarz, choć jest to próba dostosowania po czasie dokumentów Fundacji to prowadzonej działalności, takie zmiany statutu nadal nie uzasadniają kampanii „Sprawiedliwe sądy”. – W dalszym ciągu cele fundacji nie znajdują pokrycia w kampanii billboardowej. Inaczej mówiąc, Polska Fundacja Narodowa wydaje swoje środki niezgodnie z prawem – uważa konstytucjonalista Marek Chmaj.
Z poproszonych o komentarz spółek, na prośbę Chlebowskiego odpowiedziała tylko GPW. „Choć niektóre zapisy w statucie zostały zmienione, w dokumencie Fundacji nadal znajduje się również zapis mówiący o wspieraniu rozwoju gospodarczego Polski i polskiej przedsiębiorczości. Jako że wsparcie rynku kapitałowego mieści się w tych zagadnieniach, wszystkie cele Fundacji pozostają istotne z punktu widzenia Giełdy Papierów Wartościowych” – czytamy w komunikacie.